Jesteśmy katolickim przedszkolem erygowanym przez Biskupa Ordynariusza Diecezji Tarnowskiej Wiktora Skworca, prowadzonym przez Katolickie Stowarzyszenie Oświatowe. Nadzór pedagogiczny sprawuje Kuratorium Oświaty w Krakowie.
Podstawowym celem wychowania
w Katolickim Przedszkolu jest osoba. Każdemu dziecku zapewnia się szacunek dla jego godności
i respektowanie jego tożsamości, niezależnie od przekonań rodziców. Jest uwrażliwiane na drugiego człowieka
i piękno stworzenia. Celem bezpośrednim, obiektywnym
i koniecznym w wychowaniu dzieci
w naszym przedszkolu jest miłość Boga
i bliźniego. Jest to zasada formująca całe działanie wychowawcze, które jest działaniem osobistym wychowawcy. Proces wychowawczy ma charakter indywidualny
w sensie oddziaływania na poszczególnych wychowanków
i bierze swój początek we wspólnocie jako wspólnocie wychowującej.
Dobro dziecka jako osoby jest podstawowym celem zabiegów pedagogicznych. Dziecko uczy się, że nauczycielka, która kocha, która wykazuje się wysokimi kompetencjami zawodowymi, nie spełnia wszystkiego, czego ono od niej oczekuje. Ponieważ każdy
z wychowanków kochany jest jako osoba, dlatego nauczycielka uczy samodzielności, aktywności, aktywnego uczestnictwa. Dopomaga, by
w wartościach najistotniejszych każde
z dzieci zakorzeniło się autentycznie.
Wychowankowie prowadzeni są do wiary, do wychowania woli, do umiłowania Ojczyzny, do świętowania –
w tym do świętowania niedzieli, do uznania zasadności wychowania fizycznego.
Praca w przedszkolu jest oparta na chrześcijańskim systemie wartości.
Dziecko uczy się porządku naturalnego, wartości niezmiennych dotyczących rodziny
i Boga. Doświadcza bezpośrednio, że należy zachowywać we wszystkim umiar, uczy się rozwagi
w działaniach własnych, dokonywania wyborów
i ponoszenia za nie odpowiedzialności na miarę swoich dziecięcych możliwości,
a także znoszenia trudów.
Zadaniem naszego przedszkola
w stosunku do zadań wykonywanych przez rodzinę, która jest pierwszym
i niezastąpionym środowiskiem wychowawczym, jest kontynuowanie tego, co dziecko otrzymuje dobrego, uzupełnianie tego, czego dziecko nie otrzymuje
w swojej rodzinie. Nauczycielki ściśle współpracują
z rodzicami w prowadzeniu dziecka.
Wysoko wykwalifikowana kadra pedagogiczna zapewnia wszechstronny rozwój dziecka posiłkując się dopuszczonymi do użytku programami wychowania przedszkolnego oraz metodami
i metodykami pracy wychowawczo–dydaktycznej wspomagającymi jego rozwój.
Nauczycielka
w naszym przedszkolu ma odwagę
i wolę prezentowania
w codziennej praktyce pedagogicznej postaw chrześcijańskiego wychowawcy. Nie ulega zmiennym modom
i ideologiom. Ma jasny obraz siebie. Przedszkole realizuje nowatorskie rozwiązania programowe.
Podstawa teoretyczna koncepcji pracy przedszkola oparta jest na:
-
personalistycznej myśli pedagogicznej błogosławionego Jana Pawła II, która zakłada:
-
wychowanie do odpowiedzialności jako główne zadanie w trosce o właściwe wychowanie dzieci
-
rozumne łączenie klasycznych zasad wychowania z współczesnymi realiami społecznymi
-
postrzeganie godności każdego dziecka jako najbardziej istotnego celu działań edukacyjnych
-
dostrzeganie konieczności współpracy rodziców z przedszkolem w wychowaniu do szacunku dla życia, dobra i piękna
-
wyznaczanie celów w procesie wychowawczo-dydaktycznym w sposób szczególny wychowania do wartości
-
utożsamianie swojego "chcę" z "powinienem"
-
doświadczanie konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa i dobra dziecka)
-
podstawie programowej wychowania przedszkolnego